Alumni
Absolvenți de succes

"Indiferent ce se întâmplă, o călătorie îți oferă întotdeauna o poveste de spus” sunt cuvintele unui proverb ebraic. Iar o călătorie de-a lungul anilor de liceu, printre cărți și noțiuni aparținând diverselor materii de studiu, poate deveni, cu adevărat, o poveste, una țesută cu multă muncă și un strop de încredere că visele pot deveni realitate.
Așa a început povestea mea, acum patru ani, atunci când am pășit pe ușa Colegiului Național "Iancu de Hunedoara", în calitate de elevă, în clasa a IX-a. Ca în orice călătorie, niciodată nu poți să prevezi ce se poate întâmpla, ce persoane vei cunoaște sau ce obstacole vei avea de înfruntat. Acest lucru a fost simțit puternic de generația din care fac parte, cea care nu ar fi crezut niciodată că în perioada liceului se va confrunta cu fenomene noi și va fi supusă, inevitabil, unor schimbări majore, ce au coincis și cu una dintre cele mai dificile perioade ale vieții lor, adolescența. Pandemia, școala online și, la sfârșitul clasei a XII-a, greva profesorilor au reprezentat puncte de cotitură atât în ceea ce privește sistemul educational, cât și viața elevilor. Cu toate acestea, generația mea a dovedit o capacitate extraordinară de adaptabilitate, iar toate aceste încercări au reprezentat prilejul ca în sânul său să se creeze legături foarte strânse, cele care au făcut-o mai puternică și nu au abătut-o din calea sa pavată spre viitor.
Bacalaureatul, examenul maturității, a fost o ultimă probă ce a trebuit parcursă pentru a dovedi, cu adevărat, că efortul nostru și-a găsit un scop, iar călătoria parcursă a fost încununată cu succes, în ciuda oricăror impedimente survenite între timp. În cazul meu, experiența examenului maturității a fost presărată cu bucuria reușitei așteptate îndelung, a unui rezultat la care visam, dar nu aveam nicio certitudine că îl voi obține. Eram conștientă de dificultatea pe care o reprezintă obținerea unei note perfecte, de aceea stima pe care am purtat-o și încă o port absolvenților care au obținut media 10 la examenul de Bacalaureat nu poate fi măsurată în cuvinte. Această notă mult dorită este răsplata unui efort susținut, a întregii sârguințe și a seriozității de care au dat dovadă cei care au obținut-o, și, acum, cu mândrie, pot spune că este și cazul meu. Acest rezultat nu ar fi fost însă posibil fără determinare și curajul de a crede în sine, cel care îți poate fi insuflat de o familie iubitoare, care să-ți fie un sprijin permanent, și de cadre didactice dedicate meseriei lor de a înlesni parcursul tinerilor în viață, prin educație. Norocoasă, eu am găsit în doamnele și domnii profesori nu doar un sprijin, ci și o sursă de inspirație ce m-a călăuzit la tot pasul să am încredere în reușită și să nu îmi fie frică să țintesc cât mai sus. Mereu am crezut în valoarea educației, în concentrarea unui efort comun atât din partea elevului, cât și a profesorilor pentru dobândirea unor rezultate cât mai bune. Experiența mea la acest colegiu dovedește că prin muncă, ambiție și perseverență rezultatele dorite nu vor întârzia să apară, iar banalul ,,pot" ar trebui să devină un mesaj inspirațional pentru toți cei care cred opusul.
Pentru orice elev, rezultatele nu ar trebui să fie doar o modalitate de a-și mulțumi părinții și dascălii care i-au pregătit și au pus o parte din sufletul lor în efortul de a-i educa, ci ar trebui să fie și încununarea unei munci individuale, dorința de a demonstra că ești capabil să reușești și ești demn, în adevăratul sens al cuvântului, de respectul propriu, cel care este și cel mai greu de câștigat. În final, deși nu mulți ar crede, școala poate deveni locul în care poți spera, chiar și pentru o clipă, că dorințele tale se pot materializa. Tot ceea ce trebuie să faci este să fii consecvent unui scop, să muncești pentru acesta și să îți oferi libertatea de a visa, de a crede cu tărie în forța lui "pot", întrucât succesul te va surprinde și va apărea atunci când te aștepți mai puțin.
Vă mulțumesc!
Furcă Iulia Anamaria
Media 10 la Bacalaureat, sesiunea iunie-iulie 2023

Aventura mea din anii gimnaziului a început în urmă cu patru ani, când am trecut, cu pași mărunți și plini de emoție, pragul Colegiului Național ,,Iancu de Hunedoara". Eram o ambițioasă elevă de clasa a V-a, pierdută printre cărți și noi cunoștințe, printre cadre didactice și noi colegi. Iar dacă schimbarea totală a mediului de învățare nu era de ajuns, pe la începutul clasei a VI-a ne-am confruntat cu o problemă nemaiîntâlnită de generația noastră: pandemia de coronavirus. Totul a început cu neînsemnate zvonuri care, pe parcurs, au devenit din ce în ce mai ,,reale", primul pas către realizarea că suntem în pericol fiind ,,vacanța" de două săptămâni, care, mai apoi, s-au transformat în luni; și vacanță care ne-a adus multă fericire, pe care, inevitabil, am regretat-o apoi, consecințele virusului călăuzindu-ne către dorința de a ne întoarce cât mai repede la școală, gând care nu am fi crezut vreodată că va traversa mințile noastre tinere. Cu toții eram puși în fața faptului împlinit, atât profesori, cât și elevi, iar în ciuda șocului provocat de pandemie, am reușit, treptat, să găsim soluții-și prin acest termen mă refer la carantina pe o perioadă nedeterminată de timp și școala online, o consecință a carantinei, ambele aspecte având să ne testeze, în cele din urmă, capacitatea de adaptabilitate- capitol la care generația noastră a excelat, dovedind, din nou, că noi, împreună cu tehnologia de partea noastră, reprezentăm viitorul strălucit al lumii în care trăim. Nici după pandemie nu ne-am întors la ,,normalul" de dinainte, ci am experimentat o nouă normalitate, cea a unora care au înfruntat obstacolele pe care viața ni le-a pus în cale prin intermediul acestei boli. Întorcându-ne la școală, fizic, în clasa a VII-a, am devenit mai responsabili și am descoperit împreună că pandemia și-a lăsat puternic amprenta asupra noastră, din toate punctele de vedere: am evoluat în tehnologie, ne-am consolidat prieteniile și am învățat multe lucruri despre viață și despre cât de important este să prețuim fiecare secundă, deoarece totul se poate schimba cât ai clipi.
Pe parcursul anilor de gimnaziu, am întâlnit noi provocări și am trecut peste fel de fel de probleme. În ciuda separării cauzate de școala online, consider că am avut norocul de a reuși să găsesc mult mai mult decât banali profesori în cadrele mele didactice. Am perseverat datorită lor și am construit relații prețioase, aceștia constituind modele în viață, persoane de la care am avut de învățat numai lucruri bune și care m-au sprijinit indiferent de situație. Am avut norocul de a descoperi o multitudine de calități umane în doamnele și domnii profesori de la clasă. Trecând granița relației obișnuite elev-profesor, am găsit suport moral oricând l-am căutat și consider cadrele didactice persoanele responsabile, în mare parte, pentru succesul meu, deoarece m-au ambiționat mereu, dorindu-și tot ce este mai bun pentru mine și inspirându-mă mereu să dau ce am mai bun, ajutându-mă, astfel, să ating excelența de mai multe ori, dar, mai ales, performanța despre care voi vorbi acum- media 10 la examenul de Evaluare Națională.
Consider că acest examen pune la încercare cunoștințele acumulate în cei patru ani de gimnaziu, totodată pregătind proaspeții absolvenți ai clasei a VIII-a pentru anii de liceu. ,,Nu există secrete ale succesului. Succesul este rezultatul pregătirii, muncii grele și a învățării din eșecuri.", spune fostul secretar de stat al Statelor Unite ale Americii, Colin Powell, iar rezultatul meu nu face decât să îi susțină argumentul. Pregătirea pentru acest examen a fost un efort pe care l-am depus cu scopul de a ajunge la rezultatul mult visat, pe care îl consider unul dintre cele mai importante succese ale carierei mele de elev. De asemenea, pe parcursul muncii mele și, mai ales, în timpul testelor din învățământul gimnazial, la care nu pot spune că am obținut de fiecare dată rezultate perfecte, din orice mici greșeli am învățat de fiecare dată câte ceva. În unele momente, recunosc că mi-a fost dificil să continui să muncesc din greu, dar am înaintat mereu, cu sentimente de mândrie față de mine și de munca mea, iar acum mă pot mândri cu rezultatul de la examen, rodul muncii mele, apogeul dezvoltării mele ca elevă a ciclului gimnazial. Acesta și, de fapt, toate rezultatele excelente obținute, reprezintă răsplata muncii depuse de mine și nicidecum nu l-am considerat doar o manieră de a îi mulțumi pe părinții mei sau de a le împăca pe cadrele didactice, deoarece tot efortul depus a fost pentru mine, în vederea perfecționării de sine.
În concluzie, aș minți dacă aș spune că rezultatul meu a fost total neașteptat, dar pot preciza că a fost intenția mea să țintesc cât mai sus și să reușesc să am media 10 la acest examen, deși eram conștientă că este o dorință greu de împlinit. Acestea fiind spuse, sper că gândurile mele v-au inspirat, măcar puțin, să nu renunțați niciodată la dorințele voastre, deoarece nu știți niciodată în ce forme vine succesul sau când acesta vă va bate la ușă.
Vă mulțumesc!
Negrea Patricia Daniela
Media 10 la Evaluarea Națională 2023

Mă numesc Lazăr Ovidiu și, nu cu mult timp în urmă, am luat parte la cea mai frumoasă experiență din parcursul concursurilor școlare de până acum: participarea mea la tabăra IMSC 2023, organizată de către Beijing Institute of Mathematical Sciences and Applications, Beijing, China. Aș dori să împărtășesc câteva dintre impresiile cu care am plecat de la acest eveniment unic și , mai general, de ce mă simt bucuros că am ales să studiez această grea știință.
Desfășurată între 18 iunie-4 iulie, IMSC 2023 este o tabără dedicată pregătirii loturilor naționale de pretutindeni pentru OIM (Olimpiada Internațională de Matematică). Chiar dacă nu am reușit să mă calific în lotul OIM , am îndeplinit criteriile de selecție și am avut onoarea să mă regăsesc printre cei sase elevi ce au făcut parte din echipa României -Upper School în acest program, fiind de departe încununarea eforturilor depuse de-a lungul a mulți ani. S-au desfășurat zilnic cursuri intensive pe tematici si subiecte de tip OIM, și susțineam odată la două zile teste pe cele patru domenii cerute la Olimpiada Internațională de Matematică: algebră, combinatorică, geometrie și teoria numerelor. Nivelul de dificultate era ridicat, și pe parcursul programului se manifesta seriozitate maximă. Totodată, am fost fascinat să pot discuta direct cu elevi eminenți și profesori de renume din fiecare colț al lumii, putând astfel să adun cunoștințe prețioase despre direcțiile în care să continui pregătirea pentru olimpiade. Clipele frumoase nu au întârziat să apară, fiindcă am legat prietenii cu ceilalți cinci colegi din România , dar și cu elevi din Tailanda, Mongolia, Canada, Iran și nu numai, totul fiind completat de experiența excursiilor în Beijing și la Marele Zid Chinezesc, ce au dat un farmec aparte întregii deplasări.
Programul s-a încheiat cu două teste în stilul OIM, în urma cărora am obținut o mențiune de onoare, echipa noastră reușind să ocupe o poziție bună în clasamentul IMSC, clasându-se peste multe loturi naționale oficiale.
La două luni de la încheierea taberei, în continuare îmi vine greu să cred că am reușit să îmi îndeplinesc unul dintre visurile cu care ,de fapt , am și pornit la drum: atingerea performanței. În spatele oricărui rezultat se află după cum este binecunoscut "un ocean" de muncă și "un strop" de pasiune , însă deseori este omisă perseverența de a continua în ciuda eșecurilor. A învăța constant din greșeli și a gândi că "nimic nu este imposibil" este cheia succesului. Tabăra IMSC 2023 a fost un prilej de a-mi îmbogăți cunoștințele , dar și de a întâlni matematicieni experimentați, și mă simt mult mai motivat să obțin rezultate din ce în ce mai bune în cei doi ani ce urmează.
Doresc să mulțumesc tuturor celor care au făcut posibilă această experiență, mai ales părinților și profesorilor ce m-au îndrumat : dnul Marinescu Dan Ștefan, dnul Marian Stroe, dna Valentina Bălășoiu . Sunt foarte recunoscător echipei Upper School , dnei Lioara Ivanovici și dlui Cezar Lupu pentru această oportunitate unică.
Aș dori să închei cu unul din gândurile care m-a determinat să aleg acest domeniu și aș fi foarte bucuros să îi poată ajuta pe cei care sunt de asemenea pasionați de matematică. A rezolva o problemă nu este întotdeauna ușor, în realitate, este cel mai des un parcurs dificil al cărui înțeles pare că se pierde. Totuși, curiozitatea este cea care împinge spre găsirea soluției, transformând frământarea în bucurie odată ce misterul este deslușit , fiindcă "în lume nu există loc pentru matematică urâtă" conform lui G. H. Hardy.
Vă mulțumesc!
Ovidiu Lazăr
Olimpiada națională de matematică 2023 - Premiul I

Deseori lucrurile bune în viață vin atunci când te aștepți cel mai puțin. Numele meu este Buțu Sebastian și aceasta este concluzia mea după ce am terminat liceul la Colegiul Național “Iancu de Hunedoara”, promoția 2025. 2024 și 2025 au fost niște ani cu numeroase reușite academice pentru mine, în care am arătat că nimic în viață nu vine fără dragoste pentru o disciplină și fără determinarea necesară pentru a-ți atinge scopul propus.
Ce pot spune despre experiența mea și ce aș dori ca fiecare elev să cunoască este că pentru a avea performanțe trebuie, în același timp: să visezi, să speri, dar și să muncești. Eu prima dată am visat, mă gândeam cum ar fi dacă aș obține un premiu la Olimpiada Națională de Geografie. Acest vis a început ca un gând apărut ,,peste noapte" în timpul ,,vacanței de schi" de la finalul lunii februarie 2024 (având în vedere că olimpiada județeană urma să aibă loc în luna martie), când am spus că vreau să obțin premiul I. A doua etapă este să speri, dacă îți pierzi speranța în propriile puteri cursa este deja pe jumătate pierdută. Al treilea pas este să muncești pentru ce îți dorești. După ce îți formezi o imagine a viitorului tău, ce a mai rămas de făcut este să lucrezi zi și noapte până când ajungi acolo unde ți-ai dorit. Eu sunt foarte haotic când vine vorba de procesul meu de învățare, motiv pentru care a trebuit să îmi fac un program de studiu riguros pentru a fi sigur că reușesc să îmi ating potențialul. Cred că mulți dintre noi simțim că nu avem motivația să facem ceva, dar atunci când reușești să te mobilizezi nu te mai poate opri nimeni și nimic. Cel mai greu pas este să începi de la zero, dar în clasa a XII-a deja știam ce trebuie să fac pentru a câștiga din nou, trebuia doar să urmez calea pe care am construit-o în clasa a XI-a.
Ultimul factor l-am lăsat la final pentru că acela nu mai depinde de noi, norocul. Uneori ne surâde, alteori ne trântește o ușă în față, dar trebuie să încercăm din nou și din nou până reușim. În clasa a IX-a nici măcar nu mă calificasem la etapa națională a Olimpiadei de Geografie, doi ani mai târziu ocupam prima poziție pe podium, iar trei ani mai târziu am fost strigat pe scenă pentru a face parte din lotul României la Olimpiada Europeană de Geografie. Este vorba de un maraton, fugi cât de mult e nevoie până ajungi la final.
Simt nevoia să explic și motivul pentru care am ales geografia. Modul în care gândesc este unul interdisciplinar. Este în firea mea ca atunci când caut răspunsul la o problemă să o abordez din mai multe puncte de vedere. Geografia a reușit să îmi dovedească că este o disciplină care înglobează câte puțin din fiecare domeniu, fiind singura disciplină care a reușit vreodată să mă fascineze cu vastitatea sa și cu numeroasele oportunități de studiu pe care le poate oferi. Geografia este pentru cei curioși, pentru cei care vor să învețe, știind că niciodată nu vor putea cunoaște toate secretele acestei planete, pentru cei care sunt dispuși să iasă în lume și să observe în viața reală ce au învățat. Până la urmă, asta este frumusețea acestui domeniu, că îl poți observa în viața de zi cu zi. Chiar dacă doar te uiți pe fereastră și observi modul în care cad razele Soarelui sau ce tip de vegetație crește în jurul blocului, totul poate fi interpretat prin prisma geografiei. Din punctul meu de vedere, aceasta este direcția în care ar trebui să se îndrepte și școala românească, spre o abordare interdisciplinară. Spun acest lucru deoarece este imposibil în lumea de astăzi să exiști, să profesezi și să excelezi în ceva fără să ai cunoștințe și în alte domenii conexe celui în care îți dorești să te distingi. Sper ca cei ce vor urma după mine să devină din ce în ce mai diverși, atât din punct de vedere al disciplinelor studiate, cât și al competențelor lor de a vedea imaginea de ansamblu a lumii în care trăim, și să fie cel puțin la fel de curioși cum am fost eu.
În ceea ce privește rezultatele mele din domeniul geografiei, am reușit să mă fac remarcat încă din gimnaziu în timpul participărilor mele la Concursul Național “Terra” (Premiul I în clasa a VI-a la etapa națională în 2019). Mai apoi au urmat rodnicele mele participări la Olimpiada Națională de Geografie (Premiul I și Premiul Special ,,I.F. Mihăilescu" în 2024 la Constanța; Premiul I și Premiul Special ,,Mihai Ielenicz" în 2025 la Arad; Premiul Special al Societății de Geografie din România în 2023 la Pitești) și la Concursul Național de Comunicări Științifice ale Elevilor din Clasele Liceale – disciplina geografie (premiul III în 2024 la Timișoara; Premiul I și Diplomă de Merit din partea Centrului de Cercetare ,,Vasile S. Cucu" în 2025 la București). Nu în cele din urmă, încununarea muncii mele de peste ani a fost răsplătită cu Medalia de Bronz din cadrul Olimpiadei Europene de Geografie desfășurată în Vilnius, Lituania. Doresc să îi mulțumesc sincer doamnei profesoare Sopincean Mihaela și domnului profesor Sopincean Adrian, care prin dedicarea și pasiunea lor incredibilă au reușit să mă introducă acestui domeniu în care chiar simt că mă potrivesc.
Printre alte premii și distincții obținute în timpul liceului se numără și: Premiul I la secțiunea monolog (2024) și premiul pentru interpretare masculină (2025) în cadrul Concursului de Teatru în limba engleză ,,Let's Theatre"; calificare în doi ani consecutivi la etapa națională (2024, 2025) și Mențiune (2024) la Concursul Național de Creație Literară în limba engleză ,,Speak Out", ambele cu ajutorul doamnei profesoare Irma Kiss; participare în patru ani consecutivi la Concursul Județean de Cultură Generală ,,Citești și Câștigi", în trei ani ca lider al echipei, cu premiul III în 2022, 2023 și premiul I în 2024 și 2025, sub îndrumarea domnului profesor Georgel Apostol; Premiul ,,Liviu Gherghin" pentru responsabilitate socială și promovarea județului Hunedoara în cadrul Galei Excelenței Hunedorene 2024; Premiul II la Sesiunea de Comunicări Științifice la disciplina Fizică 2023 și alte premii obținute la concursuri locale, județene și naționale.
O ultimă realizare cu care mă mândresc este obținerea celei mai mari medii la Examenul de Bacalaureat din județul Hunedoara, media 9.95. Am reușit să iau o notă aproape perfectă (9.95) la toate cele trei discipline din care am dat examenul: Limba și Literatura Română, Matematică (Științe ale Naturii) și Biologie Vegetală și Animală. Acest rezultat a fost posibil prin multă muncă și dovedește nevoia oricărui elev de a avea o gestionare impecabilă a timpului pentru a excela. Acest rezultat a fost cu atât mai greu având în vedere efortul pe care l-am depus pentru a avea, în același an, patru rezultate excepționale: premiul I la Olimpiada Națională de Geografie, premiul I la Concursul Național de Comunicări Științifice - Geografie, cea mai mare medie la bacalaureat din județul Hunedoara și Medalia de Bronz din cadrul Olimpiadei Europene de Geografie. Acest rezultat a fost adus mai aproape de realitate de către profesorii care m-au ajutat în timpul liceului: Scurtu Delia, Părău Cristina (limba română), Opriș Adela, Florea Florin, Bălășoiu Valentina (matematică), Muntean Gabriela și Herbei Sonia (biologie).
Trebuie să mai spun și că în timpul liceului nu m-am ocupat doar de partea academică, ci am și participat în numeroase activități extrașcolare. La liceul nostru am avut oportunitatea de a participa la mai multe activități care m-au ajutat să dezvolt abilități necesare în societate și în viața profesională, precum coordonarea unei echipe, ,,teamwork skills", moduri de a cunoaște oameni noi, capacitatea de a ține discursuri și prezentări în fața unui public etc. Printre activitățile la care am avut ocazia să particip se numără și: Consiliul Elevilor (unde am fost atât secretar executiv în cadrul consiliului școlar, cât și vicepreședinte în cadrul consiliului județean); un proiect Erasmus+ desfășurat în Lisabona, Portugalia; examenul Cambridge English CAE la care am primit nivelul C2 de cunoaștere a limbii engleze; participant în clasa a IX-a la Balul Bobocilor și organizator în clasa a X-a și a XI-a; voluntariat în cadrul proiectului ,,My school can be cool" în care am înfrumusețat interiorul școlii; concursul și festivalul internațional de book-trailere ,,Boovie"; teatru; dezbateri și multe altele. Sper ca toți cei care veniți la ,,Iancu" să profitați și de aceste oportunități!
În ceea ce privește viitorul meu, voi urma specializarea Inginerie Geologică la Facultatea de Geologie și Geofizică a Universității din București. Am ales această specializare datorită oportunităților de carieră ce mă așteaptă după încheierea universității și vreau să îndemn toți elevii pasionați de geografie și de științele pământului să ia în considerare și această facultate, necesară dezvoltării umanității în viitor, fie că alegeți Clujul, Iașiul sau Bucureștiul (orașele în care puteți găsi specializări din domeniul geologiei și ingineriei geologice). Să nu vă fie frică să alegeți o universitate la mare depărtare de casă cum am ales eu, consider că acolo este cel mai bun loc pentru mine, iar voi ar trebui să vă gândiți unde aveți cei mai buni profesori, cele mai bune facilități și cele mai multe oportunități de carieră.
În loc de încheiere, trebuie să afirm că atât pe parcursul gimnaziului, cât și pe parcursul liceului, ambele cicluri petrecute la ,,Iancu”, am reușit să fiu format de o mână de profesori care m-au învățat anumite valori care cu siguranță îmi vor fi de folos. Trebuie să mulțumesc și doamnelor diriginte: Mariș Cristina, Scurtu Delia și Muntean Gabriela, care m-au sprijinit de-a lungul celor opt ani la colegiul nostru, dar și tuturor profesorilor care m-au ajutat să ajung aici. Vă mulțumesc!
O doamnă profesor universitar mi-a spus la un moment dat că o instituție de învățământ este de calitate datorită minților care predau în ea, nu datorită zidurilor sau echipamentelor, iar acum, uitându-mă în retrospectivă, pot să afirm că datorită unor dascăli care și-au dat ce aveau mai bun am reușit să ajung la nivelul la care am ajuns. Mintea mea și modul în care gândesc și văd lumea sunt lucruri mult mai valoroase decât oricâte facilități mi-ar fi putut oferi alte instituții. Sper ca în viitor astfel de cadre didactice să mai existe la colegiul nostru. Mult succes tuturor elevilor care vor învăța la ,,Iancu de Hunedoara"! Vă mulțumesc!
Buțu Sebastian
Olimpiada Europeană de Geografie - medalie de bronz,
Olimpiada Națională de Geografie 2024 și 2025 – Premiul I